söndag 14 september 2008

Höstpromenad och träning hos Jens

Idag hade vi sovmorron jag och hundarna. Husse är i Dalarna över helgen. Kände att det blev lite mycket att va iväg denna helgen oxå, var ju på viltspår SM förra helgen och ibland måste man ju prioritera.
Sen tog vi en långpromenad i det småkyliga vädret. Det märks verkligen nu att det är höst. Trisst men samtidigt lite mysigt oxå. Perfekt väder för hundträning och det är ju ett stort plus!
På eftermiddagen åkte jag och Emil till Tingsryd för att träna hos Jens.
Vi tränade markeringar och sök. Tränade söket på ett vis jag inte gjort förut med tre sökområden med 3 dummies i varje. Ett lätt, ett mellan och ett svårare sök. Sen växlade vi område beroende på hundens arbete, lite svårt att förklara i text. Men det kändes nyttigt och ett effektivt sätt att träna på. Jag måste börja göra söken svårare för Emil så han söker nogrannare och kopplar på näsan mera.
Han markerade bra. Men är dock lite tramsig på vägen hem, det får jag ta tag i!
Han visade mer attityd idag en vad han gjorde för ett tag sen. Ett jädrans arbetssug och har blivit tuffare. Det känns bra! Tack Jens för en trevlig träning!

1 kommentar:

Johanna sa...

Kul att ni är igång och tränar! Verkar vara ett bra sätt att träna sök på! Har funderat lite i de banorna men inte kommit längre än just funderingar. Det är ju så tråkigt att träna sök...

Min hemsida ligger nere just nu men det är en ny på gång. Skriver här då!

Hälsningar, Johanna och syrran Lucy.