söndag 30 november 2008

spårning och stopp, ut, linjetags träning

Vi tränar på för fullt Emil och jag inför anlagsklassen viltspår. I fredags var jag och Ola ute och la 3 spår. På lördagsmorron gav vi oss på dom!
Emil började. Han fick typ ett anlagsklasspår fast lite kortare. Jädrar i min låda va het han va i början. Det blev stimmigt! Lugnade sig lite efter en stund och jobbade på i ok tempo med bättre fokus. Får nog sjutton springa en mil med han innan vi ska starta :0)
Fridolf gjorde ett kanonjobb! Helt klockren förutom att han fick kämpa en stund med sista återgångsvinkeln (trolig viltstörning). Han visar nu tydligt att han vet att det är blodspåret han ska följa och inte färska slag. Fick någon viltstörning i början på spåret men jobbade sig himla snyggt tillbaka på egen hand. Kom igen nu Ola, nu får du ta och starta han i öppenklass! Detta spåret borde resulterat i en fet 1:a!
Laban fick gå sist. Jag tror att någon hade gått i spåret eller tom tränat sin hund i marken. Tyvärr... han hade problem och jag vet vad han går för, det är inte likt honom.
Men jag tycker att han va lite seg oxå, kanske har jag tränat för tätt. Borde nog inte spåra med honom mer än va 14:e dag, han brukar gå som allra bäst då. Förutom om vi får gå skarpa eftersök då är han alltid på hugget :0)
Jag och "herr krut" har tränat stopp, ut och linjetag (inkallning oxå förresten) idag.
Har kört övningen med dummie bakom han, inkallning, stopp och ut innan. Men den luringen har lärt sig övningen och hoppar mot mig i inkallningen i ivrig väntan på stopp och ut. Så idag hade jag ett linjetag bakom mig oxå. Växlade mellan att kalla in hela vägen och skicka på linjetaget bakom mig. Samt att stoppa och skicka ut. Funkade bra. Nu lyssnade han på matte istället för att förvänta sig saker :0)
Nu ska jag strax iväg på julskyltning. Ha det bra!

Inga kommentarer: