måndag 8 december 2008

Lite pinsam är han ibland "herr krut"

I Lördags for vi iväg till Moheda Emil och jag för att träna med Maire och Chatrine. Tack Maire för superbra coachning och tack Chatrine för den jättegoda maten.
Jag hade tagit med mig 1 mås, 1 duva och 1 and. Emil fick börja med en markering på varje viltslag. Han tog dem alla efter lite retning. Tyckte att han såg lite nödig ut så jag släppte sen han lös med ett varsågod. Som han förmodligen tog som ett jäkla mycket VARSÅGOD och kom tillbaka imorrn..... Han försvann helt enkelt. Tänkte att han kommer ju säkert alldeles strax. Men icke sa nicke... Ammy fick apportera lite emellan. Efter typ en kvart kommer en dyngsur flåsande hundrackare tillbaka. Va inte så glad då, men han fattar ju inte det då ändå. Så jag bara kopplade upp honom lungt och fint, så fick han va passiv en stund medan Ammy jobbade.
Sen blev det lite mer markeringar. Han tog även måsen fint. Det känns bra för han har bara nosat på en sån en gång tidigare så det är ganska nytt för honom.
Sen blev det sök med "nergrävda" fåglar i ris. Då fick jag se nåt jag verkligen gillade. Min goe goe Emil grävde ut dom så ivrigt och tog dem sen så fint.
Började förlåta han för dagens tidigare hyss :0)
Maire testade oss sen på stoppsignal. Jag fick skicka ut Emil mot en fläck han fått en liten retning på, stoppa på halva vägen och kalla in. Det funkade kanon!
Sen körde vi mer linjetag ut till ett område med flera dummies.
Men jag måste jobba mer med avlämningarna. Han har börjat tramsa. Måste få kontakt med honom och få upp huvudet på han. Ska börja "torrträna" på det hemma.
Ha det bra "vinter rugget"!

1 kommentar:

Ing-Marie och Gaston sa...

Jag - avundsjuk??? JAAAA! Jag vill också vara i Moheda och träna med er. Härligt att höra om Emils fågelapporteringar. Bus-Emil, du skulle aldrig döpt honom till det. Han måste ju leva upp till sitt namn... Försvinna så där, usch på han! Skönt att han kom tillbaka. Kram på er!