måndag 28 juli 2008

Nattsgamla spår

I Fredags kväll var jag och jannicke ute och la viltspår. Ebba fick ett ganska enkelt spår mest för att motivera upp henne. Laban däremot var vi tuffare emot. Han fick ett ca 300 m långt spår på ett hygge med en knicksig terräng. Han är så pass duktig nu så jag tyckte att han skulle få jobba lite för klöven denna gång.
Vi gav oss ut vid halv nio tiden i Lördags morse. Ebba gick först, blev lite störd av något förmodligen vilt som sprungit över spåret men klarade sin uppgift på ett bra sätt. Efteråt kom vi på att det inte var så smart att gå med Laban sist då det var varmare ute på hygget än i skogskanten där Ebba spårat. Lätt att va efterklok....
Laban var på hugget och visste precis vad som var på G. Tog an spåret fint och jobbade bra tills han kom fram till en mindre rishög där han hittade något som var så intressant! Laban är ju av rasen tax så han river och krafsar i riset, MÅSTE få tag i det intressanta (kan det ha varit en sork eller nåt). Efter mycket om och men så sätter jag han på spåret en bit längre fram. Han ger mig en SUR blick och spårar vidare. Resten gick bra och jag fick se det jag ville se, uthållighet. När han hittat klöven lägger han sig på marken med den och alla små benen rakt ut :0) ( har tagit en bild, ska försöka sätta in den här senare).
Ha det gott alla i den tropiska hettan som nått hit till småland :0)

Inga kommentarer: